I det følgende skema opstilles typiske fejl og tilhørende afhjælpning. Som hovedregel starter man med det led hvor fejlen kan være og bevæger sig derefter videre. Hvis man eksempelvis ikke kan få startet motoren starter man ved motorcyklens nerve, ved den strømgivende komponent, akkumulatoren/batteriet eller dynamotændingen ,som flere af BMW´erne er udstyret med og bevæger sig mod fejlkilden. Er tændingskontakten iorden - er der spænding ved platinerne og er de iorden – fungerer kondensatoren korrekt – fungerer tændspolen korrekt – fungerer tændrørene- er der kompression o.s.v.
Det er utrolig vigtig at være ekstremt omhyggelig med fejlfinding og især den elektriske del kan være vanskelig, da selv en meget lille fejl kan betyde forskellen i sidste ende, og samtidig kan være svær at opdage. Hvis man går for hurtig igennem de enkelte komponenter kan det let medføre, at man leder efter en diagnose i led der ligger længere tilbage end det man undersøger. Og så kommer man ikke særlig langt.
Skemaet er pt. ikke færdigt, men vil løbende blive opdateret med tekst og billeder
|
Elektrisk
Ingen tændingsstrøm |
|
Akkumulator/batteri er afladet
|
Oplad ( Husk max 1 ampere v. 6 volt) (Opfyld evt. m destilleret vand ved lav væskestand) |
Fejl i ledningsnettet |
Kontrollerer ledningerne fra akk./batteri |
Kortslutning i ledningsnettet |
Gå ud fra akk./batteri og mål spænding forskellige steder for at lokalisere fejlen |
Ingen eller svag gnist på tændrørene |
|
Tændspole defekt |
Udskift ( se her hvordan man kan kontrollere den) |
Kondensator defekt |
Udskift (Ofte defekt hvis røde gnister v. platinkontakter) |
For stor afstand imellem platinkontakter Platinkontakter slidte |
-Indstil afstand ( ca. 0,4-0,6 mm) -Rens med smergellærred, ell. fint sandpapir /udskift NB. Måles modstanden over kontakterne er bare 0,1 Ohm for stor en modstand og medfører derfor dårlig eller ingen forbindelse |
Tændrørshætte eller højspændingskabel defekt |
Udskift |
|
|
Systemet lader ikke |
|
Kontrollér ledningsnet i dynamo og regulator/tilbagestrømsrelæ |
Fastgør løse forbindelser, udskift evt. irrede forbindelser/ledninger |
Kullene i dynamoen er slidt ned |
Udskift |
Afstand imellem regulatorens kontakter er for stor |
Indstil afstand ( ca. 0,25-0,35 mm) Se regulator/tilbagestrømsrelæ |
Kontakter ridsede/slidte eller brændte |
Slib m. smergellærred/udskift |
|
|
|
|
Uregelmæssig motorgang
Platinkontakter |
|
-Slidte (Ridser/grater/ujævnheder)
-Snavsede -For stor afstand imellem kontaktflader
|
-Rens med smergellærred, ell. fint sandpapir /udskift -Afrens -Indstil afstand ( ca. 0,4-0,6 mm) NB. Måles modstanden over kontakterne når de er lukkede skal modstanden være nul og selv en meget lille modstand vil medføre dårlig eller ingen forbindelse |
Kondensator |
|
Kondensator defekt (Viser sig ofte ved rødlig gnist ved platinkontakter)
|
Udskift (Koster ikke meget) |
Tændrør |
|
-Tændrør sidder løst -Elektrodeafstand ikke korrekt -Tændrøret er olieret ( Kan være tegn på dårlig indstiling og karburator) |
-Fastgør -Tilpas afstand -Rens m. benzin ell. andet |
-Tændrørsgevind ødelagt |
-Skær et nyt gevind evt. (Eller overlad til professionel !) |
Ventiler | |
Ventilsæder/ventiler tætner utilstrækkeligt |
Slib ventilsæder/ventiler eller udskift begge NB: Let slid kan slibes med ventilslibepasta imellem sæder og ventiler vha. af sugekop
Se forskel på en ny og en slidt ventil Store grater skal slibes med prof. værktøj som har den rigtige hældning på slibeværktøjet. Tilstrækkelig tætning kontrolleres ved om benzin kan løbe igennem når ventiler er monteret. |
|
|
Motoren vil ikke starte efter at have kørt sig varm, men kan starte når den er kold |
|
Tændspole defekt |
Udskift tændspole, eller få den omviklet af en fagmand (eks. E.S Elektro i Kronborggade i Kbh.) |
|
|
Andet |
|
Benzintilførsel utilstrækkelig |
Kontrollér benzinhane/slange og evt. benzinfilter Rens om nødvendigt |
Indsugningsforbindelse fra karburator utæt |
Spænd fast/tætn |
Karburatorflange sidder løst |
Spænd fast |
Manglende synkronisering af karburatorer (Bokser) |
Synkronisér. Læs hvordan |
Andre fejl
Svømmeren løber over |
|
Utæt svømmer |
Udskift svømmer |
Dårlig tættende nåleventil |
-Slib nålen forsigtigt m. smergellærred ell. udskift |
|
|
Koblingen glider |
|
Olie på koblingspladen |
Afrens m. rensebenzin ell. acetone |
Koblingshåndtag har for lidt spil |
Indstil |
|
|
Slør i forgaffel | |
Slidte kugler |
Udskift kugler (Se tabel for diameter) |
Øvre og/eller nedre bøsning slidt. |
Udskift bøsningerne (Se foto af disse) |
Standrør slidt |
-Udskift - Der kan lægges nyt metal på som derefter slibes ned til korrekte diamter (Dog er dette kostbart, men den rigtige måde for originaliteten) |
Motor/gearkasse utæt |
|
Komponent ikke spændt korrekt |
Spænd bolte/møtrikker |
Pakning slidt/ødelagt |
Udskift (Lav dine egne pakninger) |
Støj fra motor
(Lette) slag fra cylinder |
Stempel/boringstolerance eller ødelagt ring (Kan vise sig ved røg fra udstødning) |
Metalliske lyde fra cylinder
|
Stempel/boringstolerance. Med tiden bliver denne for stor og stemplet rammer cylindervæggen i toppen af slaget. |
Slag fra motorblok bag ved cylinder |
Ventilstøder defekt (Stöβel) (Lyden vil følge omdrejningerne) |
"Tikkelyde" fra topstykke/topdæksel (eller fra ventilindstilling på sideventil modeller) |
Ventilspil for stort |
Skarpe hvin fra motor |
Hovedleje(r) defekt |
Skarpe smæld ved lave omdrejninger |
Fejltænding |
Smæld i udstødningen |
Fejltænding, fejljustering i karburator |
Rutsjende metalliske lyde ved lave omdrejninger eller når gashåndtaget slippes under kørsel |
Knastkæde er slidt og rammer motorblok, hyppigt på nogle encylinder modeller op til R26. (R27 fik kædestrammer) Se foto
Isæt kædestrammer og ny kæde. |
Hvinende lyd når koblingshåndtaget trækkes ind |
Trykleje defekt Se her |
NB: Ovenstående motorlyde/afhjælpning er på ingen måde udtømmende! |
Andre fejl
Svømmeren løber over |
|
Utæt svømmer |
Udskift svømmer |
Dårlig tættende nåleventil |
-Slib nålen forsigtigt m. smergellærred ell. udskift |
|
|
Koblingen glider |
|
Olie på koblingspladen |
Afrens m. rensebenzin ell. acetone |
Koblingshåndtag har for lidt spil |
Indstil |
|
|
Slør i forgaffel |
|
Slidte kugler |
Udskift kugler (Se tabel for diameter) |
Øvre og/eller nedre bøsning slidt. |
Udskift bøsningerne (Se foto af disse) |
Standrør slidt |
-Udskift - Der kan lægges nyt metal på som derefter slibes ned til korrekte diamter (Dog er dette kostbart, men den rigtige måde for originaliteten) |
Motor/gearkasse utæt |
|
Komponent ikke spændt korrekt |
Spænd bolte/møtrikker |
Pakning slidt/ødelagt |
Udskift (Lav dine egne pakninger) |